Betingelser for bruk
Vi anbefaler at du leser betingelsene nøye før du bruker ditt Oslo Pass.
Generelt
Oslo Pass er et produkt levert av VisitOSLO as. Hensikten med disse betingelsene er å angi kontraktsforholdet mellom deg, Oslo Pass brukeren, og VisitOSLO as. Ved å kjøpe og/eller bruke Oslo Pass godtar du disse betingelsene. I disse betingelsene vil bruk av begrepet “Oslo Pass” referere til både det fysiske og det digitale Oslo Pass-produktet dersom ikke annet er spesifisert.
Oslo Pass inkluderer gratis inngang til ca. 30 museer/attraksjoner, gratis offentlig transport med Ruter i sone 1, 2, 3, 4V og 4N og rabatter på utvalgte sightseeingtilbud, aktiviteter, restauranter og butikker. Oslo Pass for barn gjelder fra 6-17 år. Oslo Pass for honnør gjelder fra 67+. Museene og attraksjonene har ulike aldersgrenser for barnebillett, noe som medfører at hvilke aldersgrupper som må/kan kjøpe barnebillett vil variere fra sted til sted. Du er selv ansvarlig for å undersøke disse aldersgrensene dersom du ønsker å forsikre deg om at Oslo Pass er økonomisk gunstig for deg.
Liste over aldersgrense for barnebilletter på tilbudene i Oslo Pass (PDF)
Studenter under 30 år får 20 % rabatt. Studentrabatten gis kun ved direkte kjøp på Oslo Visitor Centre og Ruters kundesenter på Oslo S, og kun til personer med gyldig studentkort med bilde og gyldig semesterkort. Rabatten er kun gyldig på det fysiske Oslo Passet, ikke det digitale.
Bruk av Oslo Pass
Oslo Pass består av tre deler:
- Museer/attraksjoner
- Offentlig transport
- Rabatterte tilbud
Ditt Oslo Pass må være aktivert før du bruker det for første gang. Det fysiske Oslo Passet må være validert ved å påføre dato og klokkeslett i det angitte feltet med kulepenn. Det digitale Oslo Passet aktiveres ved å klikke på “Activate” knappen i appen.
Når passet er aktivert er det gyldig for 24, 48 eller 72 sammenhengende timer, avhengig av hvilket produkt du har kjøpt. Det er ikke mulig å pause et aktivert Oslo Pass. VisitOSLO as kan ikke holdes ansvarlig dersom du aktiverer Oslo Passet feilaktig.
Ditt digitale Oslo Pass må aktiveres innen 1 år fra kjøpsdato. Etter denne datoen vil gyldigheten på ditt Oslo Pass utløpe.
Du må alltid ha Oslo Passet med deg og være klar til å fremvise det ved forespørsel. Oslo Passet er personlig, når det er aktivert kan det ikke overføres til andre. Det er ikke tillat å dele Oslo Pass med andre. Det digitale Oslo Passet må alltid presenteres via appen, bruk av skjermdump er ikke tillatt.
Vennligst merk at åpningstidene til tilhørende tilbud kan endres grunnet sesongvariasjoner. Du er selv ansvarlig for å sjekke at de steder du ønsker å besøke er åpne før du bestiller Oslo Passet. Noen aktiviteter er kun åpne deler av året, og mange steder er stengt f.eks. på mandager eller har begrensende åpningstider i påsken og julen, samt på offentlige helligdager. Vi oppfordrer deg til å besøke stedets egen hjemmeside for oppdaterte åpningstider og dager.
Videre er VisitOSLO og Oslo Pass ikke ansvarlige for uregelmessigheter som begrenser bruken av Oslo Passet når det forårsakes av en tredjepart, eks. streik, naturkatastrofer og andre uforutsette hendelser. I disse tilfellene må kunder ta direkte kontakt med attraksjonen/transportleverandøren.
Museer/attraksjoner
Oslo Pass gir deg gratis tilgang til tilknyttende museer/attraksjoner i perioden passet ditt er gyldig. Vis Oslo Passet til de ansatte ved billettluken. Oslo Pass gir deg ikke prioritert adgang ved kø. Oslo Pass kan kun benyttes en gang per dag på hvert museum/attraksjon.
Noen tilknyttende museer/attraksjoner benytter seg av tidsluker, men reserverer billetter til Oslo Pass brukere. Disse billettene er tilgjengelig på stedet. Hvis det ikke er noen ledige billetter i de nærmeste tidslukene når du ankommer må du vente til neste tilgjengelige tidsluke. Tilknyttende museer/attraksjoner kan ta et ekstra tillegg for spesielle utstillinger. Slike tillegg vil ikke bli kompensert av Oslo Pass eller VisitOSLO as.
Offentlig transport
Avhengig av varigheten på ditt Oslo Pass kan du benytte deg av ubegrenset antall reiser på Ruters busser, trikker, t-bane, ferger og Vys lokale tog for 24, 48 eller 72 timer i sone 1, 2, 3, 4V og 4N. Passet kan ikke benyttes på andre offentlige transportselskaper eller i ande soner.
Du er selv ansvarlig for at ditt Oslo Pass er aktivert og gyldig under hele reisen når du benytter offentlig transport. Du trenger kun å vise Oslo Passet når det er billettkontroll eller til sjåføren når du benytter deg av busser som kun har inngang foran. Dersom du reiser uten et gyldig Oslo Pass vil du motta et gebyr opp til NOK 1470 under en billettkontroll. (Se www.ruter.no for mer informasjon om transportsystemet i Oslo og gebyrer).
Oslo Passet må også være aktivert og gyldig ved bruk av Bygdøyfergen i sesongen deres. Du må fremvise Oslo Passet ditt til de ansatte når du går ombord.
Rabatterte tilbud
Oslo Pass gir deg rabatter på tilknyttende restauranter, aktiviteter, butikker og sightseeingturer for den perioden passet ditt er gyldig. Du må fremvise Oslo Passet til de ansatte. Rabatten kan ikke benyttes ved forhåndsbestilling dersom ikke annet er oppgitt.
Refusjon
Det fysiske Oslo Passet er ikke refunderbart. Det digitale Oslo Passet, hvis det er kjøpt direkte i Oslo Pass-appen, kan refunderes innen 14 dager dersom passet ikke har blitt aktivert (Angrerettloven § 11). Pass som har blitt aktivert kan under ingen omstendigheter refunderes. Hvis du ønsker å kansellere din bestilling gjort gjennom Oslo Pass appen, send en e-post til [email protected].
VisitOSLO gir ikke refusjon eller kompensasjon i følgende tilfeller:
- På digitale Oslo Pass dersom din smarttelefon har gått tom for strøm, blir ødelagt eller om appen blir avinstallert med ubrukte eller aktiverte pass.
- Hvis du ikke har aktivert ditt Oslo Pass og du mottar et gebyr på offentlig transport.
- Vi kompenserer deg ikke for transport eller andre utlegg i tilfeller hvor ditt Oslo Pass ikke er aktivert, eller i tilfeller hvor appen ikke fungerer. Alltid påse at din telefon og app fungerer før du benytter deg av offentlig transport.
- På Oslo Pass som har blitt benyttet på museer og/eller offentlig transport.
- Dersom du har kjøpt ditt Oslo Pass gjennom en av våre forhandlere må du følge deres vilkår og betingelser. Vennligst kontakt forhandleren direkte.
Tap eller tyveri
Dersom du mister eller blir frastjålet ditt Oslo Pass vil ikke produktet bli erstattet eller refundert av VisitOSLO as.
Forpliktelser
Alle tilknyttede tilbud og deres tilhørende informasjon, åpningstider og vilkår er tilgjengelig på vår nettside www.visitoslo.com, i Oslo Pass-appen og i Oslo Pass-flyeren. Selv om vi gjør vårt beste for å holde denne informasjonen så oppdatert og fullstendig som mulig, kan det oppstå feil. Vi kan ikke garantere nøyaktigheten, gyldigheten eller fullstendigheten av informasjonen som er publisert i våre kanaler, eller at denne informasjonen er fullstendig oppdatert til enhver tid.
Hvis noen av de tilknyttende tilbudene i passet er utilgjengelige elle stengt i perioden passet ditt er gyldig, eller du ikke kunne benytte deg av dem grunnet andre årsaker (eks. ingen tilgengelige tidsluker på museet du ønsket å besøke), vil du ikke ha krav på noen form for kompensasjon. VisitOSLO as er ikke ansvarlig for eventuelle tjenesteforstyrrelser, problemer med å få tilgang til tilknyttende museer/attraksjoner, offentlige helseutbrudd, offentlige sikkerhetsbrudd eller annen form for tap eller skade som kan oppstå under ditt besøk på et av museene/attraksjonene eller mens du bruker offentlig transport.
Videre er VisitOSLO ikke ansvarlig for værrelaterte eller trafikale forhold som kan begrense din mulighet til å benytte Oslo Passet, enten fullt eller delvis.
Endringer
Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene og betingelsene når som helst. Den siste versjonen av vilkårene som gjelder for Oslo Pass vil bli publisert på VisitOSLOs nettsider.
Gjeldende lov og tvisteløsning
Det er kun norsk lov som er gjeldende for disse betingelsene og Oslo Pass. Enhver tvist som oppstår fra, eller er relatert til disse betingelsene og Oslo Pass vil bli utelukkende fremlagt domstolen i Oslo.
Dersom du ønsker å sende inn en klage bør du først kontakte VisitOSLO as. Dersom vi ikke kommer til enighet, kan du kontakte Forbrukerrådet: www.forbrukerradet.no.
Nyttige lenker